Gjennom den nå ganske lange historien til gaming hjemme på konsoll og PC har spill vært en avledning, noe som tar tankene bort fra en hard arbeidsdag. Men nå bruker en ny generasjon videospill blokkjedeteknologier som NFT-er for å belønne spillere med kryptovaluta.
I noen land gjør disse “spill for å tjene”-spill allerede det mulig for spillere å tjene til livets opphold ved å spille videospill, med stipendprogrammer og akademier som dukker opp for å hjelpe spillere å navigere i denne merkelige nye verdenen. Da med såkalte «play to earn spill» som vi kommer tilbake til grundig litt senere.
NFT-er har vært i vinden som aldri før, «Non fungible tokens «- NFT-er er unike digitale samleobjekter på blokkjeden. Denne funksjonen gjør dem egnet for bruk i spill som representasjoner som karakterer, forbruksvarer og andre omsettelige gjenstander. Og, her har det da naturligvis åpnet seg muligheter.
NFT-spill har blitt populært i spill-verdenen som en måte å tjene penger på. Du kan selge NFT-ene dine i spillet til andre samlere og spillere og til og med tjene tokens med spill for å tjene-modeller. NFT-spill finnes hovedsakelig på Ethereum og Binance Smart Chain (BSC). Noen tilbyr en kampopplevelse med samleobjekter som CryptoBlades og Axie Infinity, og andre bruker samlekort som Sorare.
Så, hva er et NFT-spill og hvorfor er de så populære? Hvilke ikke-fungible token-spill tiltrekker seg flest brukere?
Spill med Non Fungible Tokens
Spill som inneholder NFT-er har tatt av i år, som ellers med NFT verdenen, kanskje ettersom nye blokkjede-apper og NFT-markedsplasser har dukket opp. Digitale valutaer som hører hjemme i nye NFT-spill stiger i rangeringen av verdens største kryptovalutaer ettersom tradere ser etter nye muligheter for å generere fortjeneste.
Gaming er utpekt som et av markedene der NFT-er kan spille en rolle i å drive vekst. De gjør det mulig for innholds utviklere å tjene penger på kreasjonene sine, mens spillere kan tjene kryptovalutaer ved å engasjere seg i innhold. NFT-er bruker som vi var inne på en blokkjedebok for å autentisere unike digitale samleobjekter. Og, dette er nøkkelen til hvordan NFT-spill fungerer. I spillene våre brukes NFT-er til å lage karakterer, avatarer og gjenstander som spillere kan samle for å hjelpe deres spilling og bytte med andre spillere.
En vares verdi avhenger av bruken og sjeldenheten. Utviklere implementerer smarte kontrakter som beskriver hvordan NFT-er fungerer i spillet. Kontraktene lagres på blokkjeden. Gjenstander handles som om de var fysiske eiendeler. Hver transaksjon registreres på blokkjeden.
CryptoKitties
Et av de første spillene med NFT-karakterer var CryptoKitties, som ble lansert i 2017 på Ethereum-blokkjeden. – Les mer om Ethereum på ethereumkurs.org. I CryptoKitties samler, avler og bytter spillere digitale katter. Det viktige er at hver enkelt kattepus er en unik NFT. Det er smarte kontrakter på blokkjeden som definerer deres egenskaper og sjeldenhet, som igjen bestemmer verdien på det handlede markedet. CryptoKitties gir ut et begrenset antall NFT-er, som senere bare er tilgjengelig på sekundærmarkeder.
Spill for å vinne, spill for å skape NFT-er
Derimot er det ikke alle spill som kun gir ut et lite antall NFTer til sine spillere. Andre spill lar spillere lage nye NFT-elementer som kan brukes i spillingen.
Noen NFT-inntjenende spill er utformet som Meta-universer, der spillere kan motta belønninger for å spille spillet og fremme ferdighetene sine. Spill belønner spillere med kryptovaluta-tokens, som de kan bruke til å kjøpe NFT-er. Spillere eier elementer i spillet, noe som gir dem muligheten til å tjene penger ved å videreselge NFT-ene sine på sekundærmarkeder, leie dem ut til andre spillere eller overføre dem fra plattformen. Og fordi mindre kryptovalutaer har tiltrukket seg interesse fra investorer på jakt etter stor avkastning, har tokens fra et spill som for eksempel Axie Infinity fått verdi på kryptovalutabørser.
Dette potensialet til å tjene penger er med på å øke populariteten til NFT spill for å tjene penger. Spillere kan konvertere sine tokens til fiat-valuta på børser. I utviklingsland kan dette være en inntektskilde for folk som spiller NFT-spill for å tjene penger.
Mulig med spill for å tjene penger?
Enkelt sagt, ja. Med «play to earn» er det nå videospill der spilleren kan motta belønninger med virkelig verdi. Mens folk har tjent penger på å spille videospill i mange år gjennom praksiser som «gullfarm» og uoffisielle markedsplasser for gjenstander i spillet, har den nevntefremveksten av blokkjedeteknologi og NFT-er, bokstavelig talt, endret spillet.
I motsetning til vanlige spill, hvor gjenstander i spillet holdes på avskjermede datanettverk og eies av selskapene som har laget spillet, lar NFT-er spillere eie de unike eiendelene de kjøper. Dessuten, når du eier NFT, kan du fritt selge den utenfor plattformen der den ble opprettet, noe som ikke er mulig med vanlige spill. Dette betyr at NFT-er som representerer gjenstander i spillet kan handles og selges for fiat-valuta på en hvilken som helst NFT-markedsplass. Og fordi disse NFT-ene har mangel, har de virkelig verdi.
Med vanlige spill er det ingen insentiv til å spille annet enn ren nytelse. Forholdet er enveis: du betaler for spillet, og med mindre du er en profesjonell e-sportsspiller eller en streamer med en stor tilhengerskare, vil du aldri kunne tjene penger på spilletid. Derimot gir NFT-spill spillere muligheten til å tjene ekte penger. For, ettersom blokkjedeteknologi gjør det mulig for brukere å handle uansett hvor de er, kan spillere overføre verdi og få betalt for å spille uavhengig av hvem de er, eller hvor de er i verden.
Fremveksten av play to earn modellen
Det desidert største spill-å-tjene-spillet er Axie Infinity, et monsterkampspill i Pokémon-stil lansert i 2018 av indiestudioet Sky Mavis. Vi nevnte det alt tidligere, la oss se nærmere på det her under NFT og å tjene på å spille.
Spillet går ut på at de ulike spillerne samler tegneserieskapninger kalt Axies, representert av NFT-er; hver Axie har sine unike styrker og svakheter, og spillere kan oppleve, kjempe og avle sine akser mens de spiller. Spillere tjener Smooth Love Potion (SLP) krypto-tokens som belønning for å kjempe, mens Axie Infinity Shard (AXS)-tokens brukes til å stemme på beslutninger angående spillet og dets fremtidige utvikling. Med 2,8 millioner daglige brukere og et totalt handelsvolum på 3,8 milliarder dollar, har Axie Infinity blitt et av de dominerende spill for å tjene penger – og i land som Filippinene og Indonesia spiller folk til og med Axie for å forsørge familiene sine. “Axie-stipend”-programmer som det som tilbys av Yield Guild Games har dukket opp også, og gjør det mulig for Axie-eiere å låne ut NFT-ene sine til andre spillere.
NFT og Play to Earn – en gjensidig hjelper?
Spill for å tjene penger hjelper også på adopsjon av kryptovaluta. I følge Axie Infinity-grunnleggeren har halvparten av spillets spillere aldri brukt noen kryptoapplikasjon før. Det er imidlertid kostnader som kreves for å spille spillet, og før du kan starte, må du kjøpe tre Axie NFT-er – som hver kan koste hundrevis av dollar. De har erkjent utfordringene med å inkludere nye spillere i spillet, ettersom det jo er en viss sum å investere. For å løse dette problemet planlegger Axie å lansere gratis start-Axies med begrenset inntjeningspotensiale for å gi nye spillere en smak av spillet.
DeFi og NFT spill
Andre spill for å tjene-prosjekter slår sammen NFT-spill med elementer av desentralisert finans (DeFi) Her kan vi for eksempel se til Aavegotchi, en eksperimentell oppstart finansiert av DeFi pengemarked Aave, som gjør det mulig for spillere å satse Aaves sine aTokens inne i tegneserieskapninger representert av NFT-er, noe som betyr at hver Aavegotchi genererer avkastning på Aave.
Vanlige spillselskap og NFT-er
Den vanlige spillindustrien har også blitt lokket av utsiktene til NFT-er og play-to-earn; Den franske videospillgiganten Ubisoft har allerede annonsert planer for Ubisoft Quartz, en plattform som lar spillere tjene og kjøpe NFT-er basert på Tezos-blokkjeden.
Noen spillere, som allerede irriterer seg grenseløst over utgiveres inntektsgenerering av spill gjennom “pay-to-win”-modeller og lootboxes, anser utviklingen med pay to earn som et skritt for langt. Og de argumenterer for at innføringen av virkelige økonomiske modeller og insentiver vil gjøre spill fra en eskapistisk jakt til en naken kapitalistisk “investotainment”-sektor. Men, det er ingen tegn på at det vil avta med det første, og heller bør vi spillere se etter nye måter å komme inn i spillene på.
NFT-er i spillene, konkludert
Det har alltid vært forsøk på å tjene inn ekstra fra selskapene som utgir spill, med NFT-er og blokkjedeteknologi har det plutselig blitt snudd litt på hodet og vi som spiller kan tjene en ekstra slant med play to earn-modeller. Om det er økonomisk holdbart er et annet spørsmål, i bunn og grunn er det ikke noe negativt med å kunne få litt igjen for tid investert i spilling.
Med stadig mer åpne og inklusive nettverk rundt dette kan en bare tenke seg at det blir mer populært i fremtiden, og så får vi håpe på at det ikke går som gullfarmene – goldfarms, fra ulike massive online rollespill der hele spillet ble forstyrret av en voksende økonomisk faktor. Kanskje kan vi heller lære av dette, med en modell som er bygget inn i spillene selv fra starten av? Bare tid vil vise, men vi våger å være positive.