Roulette

Historien

Spillet har blitt spilt i sin nåværende form så langt tilbake som 1796 i Paris. En tidlig beskrivelse av roulette-spillet finnes i den franske romanenLa Roulette, ou le Jour av Jaques Lablee. Han beskriver et roulettehjul i Palais Royal i Paris i 1796. Beskrivelsen inkluderte huslommene, “Det er nøyaktig to lommer reservert for banken, hvorfra den får sin eneste matematiske fordel.

“Deretter fortsetter han å beskrive oppsettet med, “… to lommer som inneholder bankens to tall, null og dobbelt null”. Denne boken ble utgitt allerede i 1801. En enda tidligere referanse til et spill med dette navnet ble publisert i forskrift for New France (Québec) i 1758, som forbød spillene “terning, hoca, faro og roulette”

Roulette er oppkalt etter det franske ordet for et lite hjul. Spillerne velger å plassere innsatser på enten et enkelt tall, forskjellige grupperinger av tall, fargene rød eller svart, om tallet er oddetall eller partall, eller om tallene er høye (19–36) eller lave (1–18).

For å bestemme vinnertallet snurrer en dealer hjulet i en retning, og snurrer deretter ballen i motsatt retning rundt på et skrått sirkulært spor som går rundt den ytre kanten av hjulet. Ballen mister til slutt fart, lander til slutt på en av 37 (single zero French/Europeisk roulette) eller 38 (double zero American roulette) eller 39 (triple zero “Sands Roulette”) fargede og nummererte lommer på hjulet.

En enkel oversikt over navn, beskrivelse og chipplassering

  • Straight/Single Spill på et enkelt nummer. Helt innenfor firkanten for det valgte nummeret
  • Delt innsats på to vertikalt/horisontalt tilstøtende tall (f.eks. 14-17 eller 8-9) På kanten som deles av tallene
  • Gatebet på tre påfølgende tall i en horisontal linje (f.eks. 7-8-9). På ytterkanten av nummeret i hver ende av linjen
  • Corner/Square Spill på fire tall som møtes i ett hjørne (f.eks. 10-11-13-14). På det felles hjørnet
  • Six Line/Double Street Bet på seks påfølgende tall som danner to horisontale linjer (f.eks. 31-32-33-34-35-36). I det ytre hjørnet delt av de to venstre eller de to høyre tallene
  • Trio Et tre-talls spill som involverer minst ett null: 0-1-2 (enten layout); 0-2-3 (bare enkelt-null); 00-2-3 (kun dobbelt null). På hjørnet delt av de tre valgte tallene
  • First Four-innsats på 0-1-2-3 (kun layout med ett nullpunkt). I det ytre hjørnet delt med 0-1 eller 0-3
  • Basket-innsats på 0-00-1-2-3 (kun dobbel-null-layout). I det ytre hjørnet delt med 0-1 eller 00-3

Mange historikere mener Blaise Pascal introduserte en primitiv form for roulette på 1600-tallet da han prøvde å lage en evighetsmaskin, men det blir bare spekulasjoner. Roulette-mekanismen er en hybrid av spillhjulet som ble oppfunnet i 1720 og det italienske spillet Biribi.

Spillstrategier og taktikker

Opp gjennom årene har mange prøvd å slå kasinoet, og gjøre roulette – et spill designet for at huset skulle tjene penger på det – til et hvor spilleren lett kunne vinne. Som regel skjedde dette ved bruk av spillesystemer og strategier som gjorde at husets fordel kunne slås ved hjelp av spesielle spillmønster, ofte avhengig av “Gambler’s fallacy”, ideen om at tidligere resultater er en guide for fremtidig utfall (for eksempel hvis et roulettehjul kommer med et resultat 10 ganger på rad på rødt, er rødt på neste spinn mer eller mindre sannsynlig).

I 1982 begynte flere kasinoer i Storbritannia å tape store summer på roulettebordene sine til lag med spillere fra USA. Etter etterforskning fra politiet ble det oppdaget at de brukte et helt lovlig system for å legge innsatsene sine. Som et resultat av dette produserte den britiske roulettehjulsprodusenten John Huxley et roulettehjul for å unngå dette.

På begynnelsen av 1990-tallet mente Gonzalo Garcia-Pelayo at roulettehjulene i kasinoer ikke var helt tilfeldige, og at ved å registrere resultatene og analysere dem med en datamaskin kunne han få et forsprang på huset ved å forutsi at visse tall hadde større sannsynlighet som neste tall opp enn sen oddsen på 1-til-36 som ble tilbudt av huset. Dette forsøket gjorde han på Casino de Madrid i Madrid, Spania, og vant 600.000 euro på en enkelt dag, og en million euro totalt. Kasinoet mislyktes i å saksøke ham, men det ble bestemt at kasinoet måtte fikse på hjulet så dette ikke kunne skje igjen.

Regler knyttet til kasinosikkerhet

  • Spillere skal ikke samle inn gevinster eller sjetonger før alle spill er betalt. Dette er for å unngå forvirring og minimere sjansen for at spillere stjeler andre spilleres sjetonger.
  • Spillere må ikke berøre sjetongene etter at dealeren gir håndsignalet eller kunngjør “ikke flere spill”. Spillere har ikke lov til å fjerne, endre eller legge til spill etter dette.
  • Når giveren har plassert dollyen (plastmarkøren som brukes til å markere det vinner-nummeret), er det strengt forbudt å berøre sjetongene i et vinnende spill.
  • Dealerne har ikke lov til å ta penger fra spillerens hånd. For å kjøpe sjetonger med kontanter, plasser man dem på bordet. Dette gir bedre oversikt over transaksjonen for overvåking i kasinoet.
  • Bruk av elektronisk utstyr ved bordet, for eksempel mobiltelefoner og kameraer, er forbudt i de fleste land.
  • Det eneste som er tillatt foran en spiller er sjetonger, penger, drinker og sigaretter. Store ting som lommebøker, vesker/bagger må heller ikke plasseres på bordet.

Recent articles